söndag 21 maj 2017

Veckan som har gått…
var en väldigt effektivt vecka. Eleverna fick tillbaks sina matteprov och det kändes så bra att se nöjda leenden. Alla har fått gå igenom sina prov och se vad de behöver träna mer på.

På måndag den 22/05 kommer jag att gå igenom matteprovet i två omgångar så att alla får möjligheten att lyssna och känna sig delaktiga. När det gäller matteboken b så är det ett antal elever som redan har börjat med den, det är ingen ide att alla gör det eftersom några behöver träna på det de inte kan på a boken. 

Nästa termin kommer jag att ta delar av 5b boken och 6a boken så att alla får möjligheten att jobba med allt, alltid enligt deras behov.

I svenska jobbade vi med beskrivande texter, alla kände sig nöjda för att de har tidigare jobbat med faktatexter och de kunde redan mycket. Vecka 20 blir det massor med redovisningar. Förhoppningsvis hinner vi gå igenom hur en förklarande text ser ut men det är inte säkert eftersom den veckan är en väldigt kort vecka.

På NO blev vi klara med NTA-lådan, eleverna fick samarbeta och invertera lådan. Imorgon måndag kommer vi att lämna tillbaks lådan. De har även fått jobba EPA och dra slutsatser angående de ökända pulvren. Alla var jätte duktiga. vecka 21 avslutar vi  kemiförsök med en kunskapskoll.

Nu är det bara 3 veckor kvar till sommaravslutningen och två utav de är det korta veckor. Det är saker kvar som vi behöver avsluta med som bland annat engelska. 

Varje år har vi som tradition att åk 5 förbereder åk 6 middag. I år är det vi som förbereder och jag har redan delat upp mina elever i grupper och de har fått olika uppgifter. Middagen är bokat till den 31/05 och femmorna ska vara i skolan på eftermiddagen. Jag återkommer med tid.

Den 7/06 har vi i åk 5 en liten utflykt då vi har bestämt att äta ute på restaurang och sedan avsluta dagen med lekar i Sätunaparken. Det är väldigt få föräldrar som har kontaktat mig angående deras barn. Senast på onsdag den 23/05 vill jag att ni informerar mig om era barn kommer.

På tisdag den 23/05 åker vi till Naturskolan. Vi samlas på skolgården kl.08.15 och går tillsammans till Märsta centrum. Därifrån tar vi buss 570 som åker 08.35 och är framme i Rävsta gård 08.45.Vi slutar kl.14.00 och eleverna får gå hem.

Jag kommer att ha med mig ostmackor till eleverna men det är viktigt att de har med sig lunch och en stor vattenflaska. Vi kommer att vara utomhus hela dagen, oavsett väder och det är extra viktigt att eleverna tar med lämpliga kläder och skor, samt ett sittunderlag (en tidning i en plastpåse fungerar).


Ha en fortsatt trevlig dag, njut av solen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är det bara två dagar kvar innan vi skiljs åt… Det är otroligt hur fort tiden går! De flesta av eleverna har jag haft sedan åk ...