fredag 5 maj 2017

Tack och hej vecka 18….


Ny vecka nya tag och så liten tid vi har kvar. Vecka 18 har varit en lugn vecka och vi har hunnit med allt. Eleverna började redovisa sina argument inför klassen och de var verkligen superduktiga. Jag har säkert många advokater, mäklare och politiker in i klassen. Det är inte konstigt med tanke på att alla mina elever är pratglada.

 Hur som helst, det finns en del som behöver öva språket, utöka sitt ordförråd och det är viktigt att ni föräldrar som är medvetna om det som era barn behöver utveckla ser till att de tränar på det.  Ni förstår också att det är omöjligt att alla elever ska hinna redovisa sina argument och faktatexter på några lektionstillfälle men vi fortsätter med det även vecka 19 samtidigt som vi jobbar vidare.

I matte har jag haft en muntlig kunskapskoll på kapitel 1-5 med alla elever. Det var verkligen jätte givande både för mig och eleverna. Jag betonande vikten med det muntliga och förklarade att det räcker inte att säga att jag kan jobba själv och behöver inte hjälp för att i slutändan när jag ställer frågor och ser att en del har inte förmågan att förklara enkla saker har de helt enkelt inte förstått så mycket.  Det hänger också ihop med språket. Jag har fått veta från en del elever som ``tränar`` på sitt ordförråd att de gör det endast med hjälp av spel appar. 

Nu vill jag rikta mig till er föräldrar, barnen ska inte bara syssla med spel, det finns andra sätt att träna på ordförrådet. Ljudböcker, läsa olika böcker, slå upp ord de inte förstår och träna på synonymer. Mitt råd till er är att  inte alltid ta den lätta vägen, för era barns skull ta det mest effektiva.

På No har vi jobbat med uppdrag 5 och gjort egna kristaller, det ska bli kul att se om vi lyckas.

På So avslutade vi vårt arbete med en kunskapskoll, eleverna fick göra en självskattning enligt matrisen som jag förberedde åt dem.

I engelska jobbade vi med texten New York here I Come och övningarna i workbook.
Viktigt: varje onsdag är det en del elever som har extra simning, det är  superviktigt att de har med sig simkläder.

Varje år brukar jag och mina elever gå ut och äta tillsammans på restaurang. Det vore trevligt om vi kunde göra det i år med. Det är tänkt att göra det på en onsdag antingen den 31/05 eller 7/06. 

Eleverna ska ha med sig 100 kr till mat. Jag skulle vara jätte tacksam om ni skickar ett sms till mig så att jag vet hur många som kommer. Det är bra om alla kan komma och är det så att någon inte kan på grund av annat så vill jag att ni informerar mig så hittar vi på en lösning tillsammans.

För mer information se aktuell arbetsschema för vecka 19.


Ha en trevlig helg allihopa, njut av solen.J    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är det bara två dagar kvar innan vi skiljs åt… Det är otroligt hur fort tiden går! De flesta av eleverna har jag haft sedan åk ...