söndag 28 maj 2017

Vecka 21


En kort och rolig vecka för alla då vi gjorde vår sista besök till Naturskolan. Jag är så glad av all positiv feedback och beröm jag får för mina elevers prestationsförmåga och kunskaper. 

Vår äventyrsdag handlade om kemi och miljö. Eleverna jobbade i grupper och hela dagen handlade om att kunna samarbeta. Vi hade verkligen jätte roligt tillsammans.

I matte hann vi gå igenom kapitel 1-2 och jag uppmärksammade eleverna på att inte slarva. Majoriteten kan allt men har för bråttom att svara på frågorna så att de till slut gör fel för att de inte följer instruktionerna.
Vecka 22 avslutar genomgången av provet.

I svenska jobbade vi med beskrivande texter och eleverna fick redovisa sina texter om Galapagosöarna, vi diskuterade även hur viktigt det är att vara källkritisk när man söker information på nätet. Jag hade även en genomgång med mina nya elever om vad källkritik är och vad det är som avgör hur pålitlig en källa är.

Vecka 22 fortsätter vi att jobba med olika slags texter och vad en förklarande text är och ser ut.

På SO jobbar vi vidare med geografi om världen och lär oss de nio stora hav i världen. Notera att det vi jobbar med nu är de grundläggande kunskaperna som eleverna måste behärska till åk 6.

I engelska jobbade vi med kapitel 8 och vecka 22 som är vår sista hela vecka ska vi se till att vi jobbar väldigt effektivt med kapitel 9-10. Jag har planerat en test på kapitel 6-10 på onsdag den 7/06.
Jag har även haft en genomgång med eleverna på vad de behöver fokusera på och kunna.

När det gäller mina nya elever blir bedömningen  inte det samma eftersom de har jobbat med andra saker tidigare, däremot det är bra att se vad de kan med tanke på att de har jobbat med engelska och kapitel 6-8.

Vecka 22 blir vår sista hela arbetsvecka.
Onsdag den 31/5 kl. 18-20:00 -  sexornas traditionella avslutningsmiddag som klass 5 är ansvariga för.

Kunskapskoll på NO, viktigt med målen!

Torsdag 1/6 Aktivitetsdag eleverna börjar kl 9:00 kläder efter väder är viktigt för att det ska bli bra.


Ha en fortsatt trevlig dag och grattis till alla mammor i världen, ni gör en fantastisk jobb!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är det bara två dagar kvar innan vi skiljs åt… Det är otroligt hur fort tiden går! De flesta av eleverna har jag haft sedan åk ...