lördag 13 maj 2017

En dag full av diskussioner...
som bland annat handlade om omtanke, respekt, arbetsro men även massor med tankar om nästa termin och nationella proven.


Vi diskuterade bland annat om att ingen har rätt att begära arbetsro om man själv inte ger arbetsro. Alla elever är väl medvetna om det men ibland är det lätt att glömma bort det.

Jag tycker att eleverna i åk 5 är väldigt duktiga och bra lärkompisar för varandra. Jag tycker att vi har åstadkommit mycket långt men nu på sistone känner jag en oro bland några elever och det beror på det som oftast diskuteras hemma.

Jag vill bara påpeka för er föräldrar som diskuterar hemma om saker som rör skolan att inte påverka era barn. Tänk att affekt smittar och det upplever jag även i klassrummet. Om ni har funderingar över något eller vill ta upp en dilemma så uppskattar jag helst om ni bokar ett möte med mig. Det är fel att prata genom barnen eller om vad andra föräldrar tycker.
Låt de som tycker något ta det direkt med mig. Det är är fel att prata om andra föräldrar som inte ens är medvetna om det och som helt enkelt inte alls är oroliga över något och det för att man känner att det man berättar ska bli mer trovärdigt. Inte ok!

Jag skulle även uppskatta att ni som vill komma i kontakt med mig gör det under min arbetstid. Alla lärare har ett privatliv och att ringa sent på kvällen när man kan ringa under dagen är inte heller ok. Jag kan förstå att någon/några kan vara oroliga över saker eller helt enkelt vill prata om sitt barn men förståelsen går hand i hand. Det är bara en extra påminnelse för de som glömmer ibland.

Kort information om veckan som har gått..

Alla är nu klara med mattematikboken a och vi har haft en sammanfattade skriftlig och muntlig kunskapskoll. Jag har inte hunnit rätta alla skriftliga men den muntliga gick väldigt bra. Det gläder mig att elever som har svårt att skriva har kunnat visa mycket genom att berätta och förklara saker för mig. Alla ska ges möjlighet till utveckling!

Som jag tidigare berättade finns det elever som är jätte duktiga på att skriva massor, men när det kommer till förmågor att resonera, formulera egna problemlösningar, motivera sina svar eller förklara enkla saker kan de inte, det för att de har endast fokuserat på att skriva.
 Vi kommer då fram till att det är inte skrivandet som är viktigt utan att behärska de olika förmågorna. 
Fråga gärna era barn hur det gick på den muntliga delen.. Mitt råd till er är, fråga alltid era barn vad de har gjort efter varje avslutad skoldag på så sätt fortsätter progressionen även hemma.

När det gäller mina 5 nya elever, känner jag att de har kommit in i gruppen. Det kan kännas lite oroligt ibland för att det är mycket nytt för de men vi tar och jobbar lite i taget. Eleverna har jobbat med kapitel 1 och 2 som handlar om längd, area och symmetri samt tal i bråkform. Dessa elever har endast haft kunskapskoll på kap.1-2. På tisdag vecka 20 kommer Anna vår specialpedagog som är alltid hos oss på tisdagar ha lite muntligt kunskapskoll med de nya eleverna. 

För er föräldrar som har frågat efter böcker tänk på att era barn behöver bara det de jobbar med och inget mer. Jag kan inte bara ge en bok och begära att barnen ska jobba, speciellt om eleverna är i behov av hjälp och stöd.

I svenska jobbade vi med en tidningsartikel/cykeltider och eleverna argumenterade klart om sina cyklar. Vi gick även igenom kunskapskravet och målet som handlar om elevernas förmåga att kunna skriva olika slags texter och kunna skilja mellan de olika texterna. Vi tog upp och diskuterade de olika texternas uppbyggnad. Vecka 20 fortsätter vi arbetet med fånga förmågan och beskrivande texter.

På So avslutade vi Geografi om Norden med både en muntlig och skriftlig kunskapskoll. Eleverna fick jobba i grupper och delge varandra sina kunskaper. Alla var jätte duktiga.

I engelska blev vi klara med kapitel 7 New York och det var superkul då under lektionens gång alla försökte  endast prata engelska.

För mer information se aktuellt arbetsschema för vecka 20.
Det är fortfarande väldigt få föräldrar som har skrivit till mig angående den 7/06 kom igen, jag vill ha er mer delaktiga.


Ha en fortsatt trevlig helg! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är det bara två dagar kvar innan vi skiljs åt… Det är otroligt hur fort tiden går! De flesta av eleverna har jag haft sedan åk ...