fredag 16 februari 2018

Vecka 7


 Hej…

otroligt hur fort veckorna går, till och med eleverna börjar inse att det är väldigt lite tid kvar. Nästa vecka blir en vanlig vecka för oss i skolan och redan vecka efter så är det sportlov.

I måndags var jag på bedömarträff och rättade massor med texter. Eleverna fick ha So hela den dagen och det gick bra.

I tisdags körde jag en introduktion av kapitel 5 ekvationer. Det var en väldigt bra genomgång och majoriteten hängde med.

I onsdags blev det massor med redovisningar av argumenterande texter. Bra redovisningar och intressanta argument.

I torsdags var det också en matte dag och jag fick ha enskilda genomgångar med elever som behövde extra hjälp. Jag gick igenom ekvationslösningar och likheter. Vi pratade om samband mellan addition och subtraktion och eleverna fick jobba med ekvationslösningar med addition och subtraktion. En liten notering, elever som tar med sig Ipads hem ska jobba lite med bingel och enkla ekvationslösningar. Ipads är bara till skolarbetet och inget annat.

Under vecka 8 kommer vi att arbeta vidare med ekvationslösningar med multiplikation och division.

På No har eleverna övat på befruktning och fortplantning på bingel. Många gjorde även klart sina teckningar som är kopplade till No.

På So har eleverna arbetat med jordens inre krafter och fick gå igenom naturkatastrofer.  De har även gått igenom hur jordens plattor rör sig och hur berg bildas.

För oss i åk 6 har vecka 7 varit extra intressant! Jag har nu under en tid pratat om maktlekar och under två tillfällen i veckan har vi arbetat med dilemma kort. Jag ställde många frågeställningar om framförallt hur man bemöter varandra och vad konsekvenserna blir. Det har varit jätteroligt och eleverna har verkligen behövt tänka på djupet om vad som är rätt och fel.

Idag har vi även varit på föreställning i biokällan. Ekillaskolans kulturklass åk 8 bjöd in oss till två spännande föreställningar och vi tackar för det! Verkligen jättekul att få vara med och jätteduktiga elever som sjöng och dansade så fint.

Viktigt:
På måndag är det elevledda samtal igen. Jag hoppas att alla ni som inte kunde komma, kommer och offrar 20 min för era barn.

Obs! På elevledda samtal diskuterar ni med era barn i 15 minuter och sedan kommer jag och pratar med er i cirka 5 minuter om era barns utveckling och inget annat. Ni måste tänka på att samtalet handlar ju endast om barnens utveckling och inget annat som bland annat vädret, skolorna i Sverige och annat.

Jag tänker inte diskutera om saker som jag inte kan påverka eller på något sätt kan ändra. Tänk på vad ni säger och hur ni uttrycker er! Det är intressant att vi uppfostrar och förbereder framtidens medborgare men har själv svårt att hantera visa saker. Barnen ska inte behöva vara med i en situation där läraren och föräldrar argumenterar om saker som inte är nödvändiga. Alla tycker olika och det är det som gör oss unika!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är det bara två dagar kvar innan vi skiljs åt… Det är otroligt hur fort tiden går! De flesta av eleverna har jag haft sedan åk ...