söndag 11 februari 2018


Massor av skoj och ny kunskap……

blev det för oss under vecka 6. Även många allvarliga diskussioner om elevernas beteende mot varandra under dem olika lektionstillfällen.

Vecka 6 kallar jag för de nationella provens vecka. Eleverna har haft nationella prov i svenska och nu är det dags att andas ut och känna sig lättad då vi är klara!
Vi har även haft tid att förberedda oss inför dem elevledda utvecklingssamtalen som blir under vecka 7 den 14/02 och vecka 8 den 19/02.

Argumenterande texter har vi också hunnit jobba med en del, vi har haft fokus på debattartiklar och deras särdrag.

I matte har det varit en fortsatt arbete med det sista och en del förberedelser inför provet. Provet har varit en överraskning för alla elever. Fråga era barn så får ni reda på mer information om det. Träna mer som jag har kallat det gick bra för majoriteten av eleverna. En del behöver däremot träna extra mycket på sannolikhet, kombinatorik och statistik.

På No har vi gått igenom viktiga ord och begrepp och eleverna har fått öva inför kunskapskollen.

På So har eleverna gått igenom jordens uppbyggnad och hur olika naturkatastrofer uppstår.

På engelska tittade eleverna på två desperados avsnitt.

Viktigt:
Jag får höra på sistone att det är väldigt pratigt under hemkunskap/slöjd/musiklektionen. Eleverna låter mycket och har svårt att följa instruktioner. Jag förstår att de kan vara trötta men det är jätteviktigt att ni pratar med era barn och påminner hur viktigt det är med arbetsron.

Det är mycket som händer i kroppen nu, det är inte lätt att vara tonåring. Många upplever sig vara stressade och en del tappar lätt fokuset. Jag pratar med eleverna varje dag, för min del har vi väldigt bra lektioner men jag kan förstå att det spårar ur när jag inte är med.

I fredags var det en sådan dag då jag lämnade eleverna i matsalen och gick upp till klassrummet. Dock inte ensamma då Igor var med dem. Jag fick höra att det var en massa liv, massor med skratt och annat. Eleverna spillde vatten skrek och kunde helt enkelt inte uppföra sig. Viktigt att ni pratar med era barn!

På måndag är jag inte i skolan då jag är med andra skolor och rättar nationella prov. Vår So lärare Mike kommer att ha lektioner med eleverna. Jag hoppas verkligen att de sköter sig och gör det de ska!
Vi ses på onsdag!

Ha en fortsatt trevlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är det bara två dagar kvar innan vi skiljs åt… Det är otroligt hur fort tiden går! De flesta av eleverna har jag haft sedan åk ...