fredag 2 februari 2018

Vecka 5

En till vecka närmar sig sitt slut….
samarbete,värt att satsa på!
och vi har hunnit arbeta med väldigt mycket.

I svenska har eleverna skapat en ljudbok med deras dikter och tränat sin förmåga att samarbeta.
De har även börjat bli klara med sina argumenterade texter som de ska sedan redovisa. Några elever hade svårt med att starta upp och dessa fick ju extra hjälp. Vi gick igenom hur man argumenterar muntligt och också hur man bygger upp en argumenterande text med en tydlig ingress, tes, argument och en sammanfattade avslutning. Jag gick igenom en mall för argumenterade texter och även visade andra elev exempel på argumenterade texter på digital storbild.  

Vi har även arbetat med språkläran och ordklasser. Jag tycker att vår grammatiklektion blev väldigt lyckad. Vi hade jättebra diskussioner om alla nio ordklasser där vi framförallt gav exempel och analyserade en text tillsammans. På det sättet synliggjorde jag för alla hur viktigt det är att man är medveten att alla texter vi läser och skriver består av ordklasserna.

I matte är målet att alla ska bli klara med kapitel 4 och vecka 7 kommer eleverna ha prov. Nästa vecka sammanfattar vi det vi har lärt oss för att alla ska känna sig trygga inför provet. Jag tänker att eleverna ska jobba med gemensamma problemlösningsuppgifter i grupper och sedan redovisa för hela klassen.

I torsdags hade vi en väldigt bra lektion på NO där vi gick igenom hur det är att leva tillsammans, om vänskap, barns skydd och FN och avslutade med en intressant diskussion om maktlekar och utanförskap.

Under vecka 6 kommer eleverna få tid att förbereda sig inför NO provet som de ska ha under vecka 7. Jag har även en plan på att dela upp eleverna i olika grupper där de med hjälp av dilemmakort ska samtala om maktlekar och konsekvenser.

Bilden har också varit en intressant och rolig lektion då vi jobbar tematisk. Varje vecka väljer vi ett ämne och kopplar det till bilden. Vecka 4 jobbade vi med temat befruktning och fortplantning och eleverna fick i uppdrag att kombinerade text och bild. De ritade superfina bilder!

Under vecka 5 jobbade vi med kombinatorik, eleverna fick välja en problemlösning och visade deras uträkningar med hjälp av text och bilder. Alla har börjat men har inte blivit klara än. Målet är att göra digitala böcker med alla elevinsamlingar.

På So har eleverna fått jobba med förmågan att jämföra. Jämförelseuppgiften gick ut på att eleverna skulle arbeta i lärargrupper jämföra, hitta likheter och skillnader mellan religionerna och sedan skicka in en kopia på deras arbete. Jag kan berätta för er att det var väldigt få som gjorde det vilket är inte bra. Idag fredag, började eleverna att arbeta med geografi.

På engelska jobbar eleverna med filmserien Desperados. Vi vill gärna att ni pratar med era barn angående samarbetet. Jag personligen tycker att de har varit duktiga på att samarbeta men det finns alltid några undantag. Tyvärr så räcker det med att en elev reagerar så påverkas resten. Det handlar inte bara om att kunna samarbeta i skolan. Det handlar ju om livet och elevernas framtid. Jag har väldigt ofta diskussioner med mina elever, där jag ger tydliga exempel på hur våra handlingar påverkar allt.  Allt går runt i en cirkel, kan man inte samarbeta nu när man går i skolan, kommer man definitivt att ha det svårare med det sociala i framtiden. Alla måste förstå att det är superviktigt att kunna kommunicera och komma överens med andra vare sig det är familjemedlemmar, kollegor, vänner osv.

Viktigt:
På tisdag den 6/02 dags för NP i svenska, ta gärna med någon frukt, smörgås och dricka. Obs! endast vatten eller festis.


Från och med vecka 5 och framåt kommer eleverna att ha läxa i HKK som ska skickas in till Karin i Itunes U. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är det bara två dagar kvar innan vi skiljs åt… Det är otroligt hur fort tiden går! De flesta av eleverna har jag haft sedan åk ...