fredag 31 mars 2017

                                                       En till vecka närmar sig sitt slut…..



Vecka 13 har varit en spännande vecka, eleverna har jobbat väldigt bra i klassen och det gläder mig att se deras deltagande.

I matte fortsätter vi jobba med kapitel 4, 5 och b-boken. I onsdags hade jag en väldigt intressant och lärorik genomgång om multiplikation. Jag gick igenom en uppställning i divisionen som jag själv fick lära mig i skolan när jag var liten och det kändes så roligt att få se att majoriteten av eleverna tyckte att det var mer begripligt än den korta divisionen som boken lär ut. Jag önskar jag kunde ta en bild på hur fokuserade och nöjda alla var. Föräldrar, glöm inte att det är extra viktigt att era barn övar på multiplikationstabellen.

I svenska jobbar vi med faktatexter. Eleverna fick läsa en faktatext om renen och sedan besvara olika frågor som bland annat fakta, förståelse, analys och avsluta med att skriva en egen text om renen.
Jag gick igenom kunskapskraven och visade upp en kartläggning som jag tänker göra på var och en av eleverna. De kommer att vara delaktiga och hjälpa till att fylla i själva kartläggningen, på det sättet blir de delaktiga i sitt eget lärande och medvetna om deras utveckling.

I SO fortsätter vi med digitalt berättande med hjälp av morfo och iMovie, redan vecka 14 ska vi börja med ett antal redovisningar och när alla elever blir klara kommer jag att lägga upp deras presentationer på bloggen så att ni kan också se dem.

I geografi har vi haft en liten kunskapskoll om vad naturgeografi och kulturgeografi betyder. Jag återkommer med hur det gick.

I NO jobbar vi med NTA och eleverna fortsätter att undersöka de olika pulvren, vi får se vad de kommer fram till.

Och slutligen får vi inte glömma engelskan och kapitel 6 som är det mest intressanta som eleverna har jobbat med eftersom det handlar om rymden. Vecka 14 fortsätter vi med texten Holiday Guide to the Planets.  Har ni föräldrar någon gång drömt att åka upp till rymden och besöka alla planeter? 
Följ med oss till rymdens värld. J 

Nytt: I torsdags fick vi besök av de nya eleverna som ska börja hos oss den 6/04. Vi i årskurs 5 hälsar de välkomna! Fem nya resenärer i kunskapsvärlden!

För mer information se aktuellt arbetsschema för vecka 14.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är det bara två dagar kvar innan vi skiljs åt… Det är otroligt hur fort tiden går! De flesta av eleverna har jag haft sedan åk ...