fredag 12 januari 2018

Äntligen är vi här...

Nu drar vi igång igen med nya fräscha krafter i en ny och fräsch skola…

Första dagen i nya skolan blev en överraskning för alla barn. Det var många intryck och alla elever såg fascinerade ut. Vi började dagen med guidning av dem nya lokalerna och gick även igenom rutiner och regler för allas trivsel och trygghet. 

Vi hade en härlig start i klassrummet och eleverna fick skapa egna nyårsraketer där de fick skriva ner tre stycken nyårslöften. Alla redovisade sina texter och var extra noga med att nämna det som de behöver förbättra. Det kommer att bli jättespännande att se att det inte bara förblir något skrivet på papper men att eleverna verkligen håller sina löften.



I onsdags började vi dagen med vanliga lektioner och jag vill påpeka för er föräldrar att grupperna har tagit sina första steg tillsammans. Jag upplever att det är en fin stämning i klassen och alla verkar vara sugna på att komma igång med skolarbetet. Det är så himla roligt att få vara med era barn och avsluta det påbörjade arbetet!

I svenska fortsätter vi med poetiska texter. Eleverna fick jobba i par och diskutera vad de hittills har lärt sig om poetiska texter. Jag var jättenöjd då majoriteten kom ihåg allt från förra terminens arbete. Vi sammanställde all information på tavlan och avslutade med en gemensam diskussion. Sedan var det dags att skriva en dikt utifrån sitt inre. Alla fick fundera på vad det är som gör var och en lycklig. Eleverna skrev ner allt med hjälp av en stödstruktur/poesihjärtat. För att underlätta det för eleverna gjorde jag ett eget poesihjärta. 

I matematik har vi börjat med kapitel 4 Sannolikhet, kombinatorik och statistik. Jag hade genomgång med eleverna och hittills har alla förstått vad sannolikhet, chans/risk är.

I NO arbetar vi med förökning och fortplantning. Jag introducerade vårt arbete med hjälp av en pedagogisk planering som jag gick igenom med eleverna.

Vecka 3 fortsätter vi vårt arbete enligt schemat och jag kan också passa på att berätta att det blir lite små ändringar på schemat. Jag uppdaterar bloggen med det nya schemat så fort det blir klar.

Viktiga Datum:

Måndag den 15/01 har åk 6 simning kl.14.00-15.00. Viktigt att alla har ombyte med sig.


Onsdag den 17/01 centralskolans invigning kl.14.00 alla ni är välkomna att fira med oss.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är det bara två dagar kvar innan vi skiljs åt… Det är otroligt hur fort tiden går! De flesta av eleverna har jag haft sedan åk ...