fredag 10 februari 2017

 Arbetsschema för vecka 7

Planera i din veckoplanering din vecka utifrån arbetsschemat.


Ämne
Klart
Förmåga
Målen!
Hjälp av Efi
Läxa beroende på arbetsinsats
Matematik

Måndagen den 13/02 förbereder vi oss inför förhöret på tisdag den 14/02.

Introduktion på kapitel 4 Koordinatsystem och proportionalitet.

Träna mera

Fråga om du inte förstår!!!!




Utmaningar/Välj bland förmågorna

Ord &begrepp

Träna metod

Problemlösning

Spela kommunicera

Mål för kapitel 4

Negativa tal

Koordinatsystem

Proportionella samband

Proportionalitet som graf

Jobba hemma minst en sida i matteboken.

Svenska

Fånga förmågan!

Vara källkritisk.

Planera en argumenterade text för mildare eller hårdare straff i Sverige idag. Titta igenom tabellen där fyra förslag på källor jämförs.

Vilka källor vill du använda? 

Varför?


Lgr11: Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då välutvecklade resonemang om informationens användbarhet.    



SO/Historia/Geografi om Norden. 

Medeltiden/Hur folk levde

Så valde man kung i Sverige

Viktiga gestalter under  medeltiden:

Birger Jarl och hans söner.

Magnus Ladulås och hans söner.

Geografi om Norden

Vatten- vårt viktigaste livsmedel

Industriländerna slösar.

Norden befolkas

Historia/Lgr.11

Använda en historisk referensram: tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer

Konsekvenser samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar

Beskriva, förklara och se samband
utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor

Använda historiskt källmaterial: granska, tolka och värdera källor

Geografi/ tre kunskapsområden som vi ska jobba med.

Livsmiljöer

Geografins metoder, begrepp och arbetssätt

Miljö, människor och hållbarhetsfrågor
Efis matris

NO / Kemi och miljö

Vi sammanfattar och avslutar med kap.5

Kan du nu?

Introduktion på kap.6 Kust och hav


Du ska kunna:

Berätta varför haven är så viktiga för livet på jorden.

Förklara hur växter och djur har anpassat sig till ett liv i havet och vid kusten.

Veta vad som gör Östersjön speciellt  som hav.

Berätta om några skillnader mellan Östersjön och Medelhavet.

Ge exempel på människan påverkar haven.

Öva på begreppen på s. 117 i grundboken.
Engelska/Jobba med boken happy samt workbook.

Vi läser och översätter Uncle Michael´s Story

Grammatik du lär dig: Do not- does not
Läs igenom målen

Öva på det som du känner dig osäker på med hjälp av en lärkompis.
Jag förstår och kan läsa minst en av texterna på Unit 5 Ireland

Jag kan minst 6 ord om natur/landskap

Jag förstår hörövningen

Jag förstår när någon beskriver hur landskapet ser ut

Jag vet hur jag använder don´t / doesn´t

Jag kan förklara vad jag tycker om och vad jag inte tycker om

Jag känner till något om Irland


Glöm inte att fortsätta träna extra på två oregelbudna verb i veckan.

Veckans ord på torsdag den 16/02 s.34-35.


Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är det bara två dagar kvar innan vi skiljs åt… Det är otroligt hur fort tiden går! De flesta av eleverna har jag haft sedan åk ...