måndag 6 februari 2017


Arbetsschema för v.6 



Ämne
Klart
Förmåga
Målen!
Hjälp av Efi
Läxa beroende på arbetsinsats
Matematik

Jobba med kapitel 3 Tal i bråkform & decimalform

Gemensamt avslutning och sammanfattning av kapitel 3

Förberedelse inför förhöret

Träna mera

Fråga om du inte förstår!!!!




Utmaningar/Välj bland förmågorna

Ord &begrepp

Träna metod

Problemlösning

Spela kommunicera

Mål för kapitel

Tal i bråkform

Att räkna ut en del av antal

Att jämföra tal i bråkform

Samband mellan tal i bråkform och decimalform

Jobba hemma minst en sida i matteboken.

Svenska

Hur gick det med dikteringen? Jobba med kamratbedömning

Fånga förmågan

Informationssökning & källkritik

Olika typer av källor




Lgr11: Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då välutvecklade resonemang om informationens användbarhet.    



SO/Historia/Geografi om Norden. 

Medeltiden/Hur folk levde

Fest och nöjen

Digerdöden

Medicin, magi och mirakel

Geografi om Norden

Vi bor på norra halvklotet

Solen styr klimatet

Vatten finns i olika former


Historia/Lgr.11

Använda en historisk referensram: 
tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer

Konsekvenser samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar

Beskriva, förklara och se samband
utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor

Använda historiskt källmaterial: granska, tolka och värdera källor

Geografi/ tre kunskapsområden som vi ska jobba med.

Livsmiljöer

Geografins metoder, begrepp och arbetssätt

Miljö, människor och hållbarhetsfrågor
Efis matris

NO / Kemi och miljö

Metaller

Kan du nu?

Vi sammanfattar kapitel 5

Du ska kunna: ge exempel på vad vi behöver energi till

Förklara atomernas kretslopp och vad som menas med att ingenting försvinner, allt finns kvar.

Ge exempel på några grundämnen.
Berätta om ämnens tre faser

Ge exempel på en kemisk reaktion

Ge exempel på ämnen som an lösas i vatten

Ge exempel på några basiska och några sura ämnen

Veta hur människan påverkar miljön med kemiska ämnen

Ge exempel på hur kunskaper i kemi kan lösa problem

Berätta vad som händer med vårt avfall och våra sopor och ge exempel på hur vi kan ta hand om dem

Öva på begreppen på s. 83 i grundboken.
Engelska/Jobba med boken happy samt workbook.

Vi läser och översätter Uncle Michael´s Magic

Grammatik du lär dig: Do not- does not
Läs igenom målen

Öva på det som du känner dig osäker på med hjälp av en lärkompis.
Jag förstår och kan läsa minst en av texterna på Unit 5 Ireland

Jag kan minst 6 ord om natur/landskap

Jag förstår hörövningen

Jag förstår när någon beskriver hur landskapet ser ut

Jag vet hur jag använder don´t / doesn´t

Jag kan förklara vad jag tycker om och vad jag inte tycker om

Jag känner till något om Irland


Glöm inte att fortsätta träna extra på två oregelbundna verb i veckan.

Veckans ord på torsdag den 9/02 s.32-33.


Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är det bara två dagar kvar innan vi skiljs åt… Det är otroligt hur fort tiden går! De flesta av eleverna har jag haft sedan åk ...