fredag 27 januari 2017


                     

                
         Arbetsschema för vecka 5

 Planera i din veckoplanering din vecka utifrån arbetsschemat.
 

                                  
          

Ämne
Klart
Förmåga
Målen!
Hjälp av Efi
Läxa beroende på arbetsinsats
Matematik
Jobba med kapitel 3 Tal i bråkform & decimalform
Fortsätt jobba med s. 77-82
Tal i bråkform och decimalform
Träna mera
Fråga om du inte förstår!!!!
Utmaningar/Välj bland förmågorna
Ord &begrepp
Träna metod
Problemlösning
Spela kommunicera
Mål för kapitel
Tal i bråkform
Att räkna ut en del av antal
Att jämföra tal i bråkform
Samband mellan tal i bråkform och decimalform
Jobba hemma minst en sida i matteboken.

Svenska
Fånga förmågan
Har du fångat förmågan?
Kan du ge exempel på några skönlitterära & sakprosa texter?
Dags att börja arbeta med informationssökning & källkritik
Dags för diktering
Lgr11: Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med mycket god flyt genom att använda lässtrategier på ett ändamålsenligt och effektivt sätt. 
SO/Historia/Geografi om Norden. Medeltiden/Hur folk levde
Fest och nöjen
Digerdöden
Medicin, magi och mirakel
Geografi om Norden
Vi bor på norra halvklotet
Kartor
Historia/Lgr.11
Använda en historisk referensram: tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer
Konsekvenser samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar
Beskriva, förklara och se samband
utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor
Använda historiskt källmaterial: granska, tolka och värdera källor
Geografi/ tre kunskapsområden som vi ska jobba med.
Livsmiljöer
Geografins metoder, begrepp och arbetssätt
Miljö, människor och hållbarhetsfrågor
Efis matris
NO /Energi
Kap.5 Kemi och miljö
Fast, flytande och gas
Blandningar
Legeringar
Du ska kunna: ge exempel på vad vi behöver energi till
Förklara atomernas kretslopp och vad som menas med att ingenting försvinner, allt finns kvar.
Ge exempel på några grundämnen.
Berätta om ämnens tre faser
Ge exempel på en kemisk reaktion
Ge exempel på ämnen som an lösas i vatten
Ge exempel på några basiska och några sura ämnen
Veta hur människan påverkar miljön med kemiska ämnen
Ge exempel på hur kunskaper i kemi kan lösa problem
Berätta vad som händer med vårt avfall och våra sopor och ge exempel på hur vi kan ta hand om dem
Öva på begreppen på s. 83 i grundboken.
Engelska/Jobba med boken happy samt workbook.
Vi läser och översätter texten Donna from Doublin
Grammatik du lär dig: Do not- does not
Läs igenom målen
Öva på det som du känner dig osäker på med hjälp av en lärkompis.
Jag förstår och kan läsa minst en av texterna på Unit 5 Ireland
Jag kan minst 6 ord om natur/landskap
Jag förstår hörövningen
Jag förstår när någon beskriver hur landskapet ser ut
Jag vet hur jag använder don´t / doesn´t
Jag kan förklara vad jag tycker om och vad jag inte tycker om
Jag känner till något om Irland
Glöm inte att fortsätta träna extra på två oregelbudna verb i veckan.
Veckans ord på torsdag den 2/02 s.30-31.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är det bara två dagar kvar innan vi skiljs åt… Det är otroligt hur fort tiden går! De flesta av eleverna har jag haft sedan åk ...