fredag 8 december 2017

Vi börjar närma oss jullovet….

och inte bara det med tanke på att det är bara 8 skoldagar kvar för oss i den gamla
skolan. Flytten till den nya Centralskolan är efterlängtad av alla!

Det är mycket som har hänt under veckan. Vi har bland annat haft koll på NO/ rörelse och konstruktion samt mattetest på kapitel 3 Bråk, procent och proportionalitet.
Många genomgångar i matte både i små och stora grupper. Trots detta så är det ganska många elever som har haft svårt med kapitel tre och behöver verkligen träna.

Ibland kan jag känna att en del elever törs sig kunna allt och frågar aldrig efter hjälp trots att läraren tjatar och tjatar att de alltid ska fråga för deras egen bästa. Alla kan göra fel men tyvärr så är det en del som inte lyssnar. Resultatet blir inget bra och då blir man besviken att man inte tidigare frågat när man behövt hjälp.

I åk 6 finns det inte någon tid att spendera, varje minut och lektionstillfälle är guld värd. Det gäller att veta varför det är viktigt med skolan, att kämpa och alltid fråga när man inte förstår.

Det har varit oerhört många frågor kring betyg och det är typisk att det blir så på slutet. Jag brukar alltid påminna eleverna att betyg är viktigt men att man verkligen lär sig nått nytt innan man lämnar skolan är ännu viktigare.

 Jag vill att mina elever ska kunna saker vi har gått igenom även efter och inte bara när de har prov. Som ni förstår, har det varit många diskussioner hos oss i åk 6.

Av er föräldrar så vill jag gärna att ni prata med era barn. Man får inte heller glömma att det är mycket som händer i kroppen när man är tonårig! Fråga de hur det går i skolan, vad de har lärt sig, om det är något de har svårt med och hur de vill ha hjälp med det. Ingen kan ju bättre era barn än er själva. Hör av er till mig sedan och jag från min sida kommet att göra mitt bästa för att hjälpa de!

Tänk också på, att samarbetet mellan skolan och hemmet är superviktig både för oss vuxna men framförallt eleverna, då känner de sig tryggare. Ge era barn det uppmärksamhet de behöver, barn vill känna att de har en mottagare.

Jag vill även notera att vi har jobbat väldigt mycket med grammatik om stam och ändelse, gick igenom haikudikter och dikter med upprepningar samt analyserat en hel del dikter.

Det är mycket som händer under vecka 50. Vi kommer att läsa om poetiska texter i obunden form. I matte kommer jag ha en extra genomgång på kapitel 3 för de elever som behöver extra hjälp. Tillsammans med Carina Davidson kommer vi att dela upp eleverna som vi även tidigare har gjort.

 På måndag den 11/12 kommer eleverna att ha SO prov om buddhismen. Jag planerar även på att sammanställa lite uppgifter från matteboken och kolla hur mycket som eleverna kommer ihåg. Förhoppningsvis blir det under nästa vecka annars får det bli i början av vt-18.
I engelska fortsätter vi med nationella provet.
Sedan är det städning, packning och en liten överraskning till eleverna som jag inte kan avslöja än.

Viktigt:
Föräldrar se till att ni anmäler frånvaro när era barn är borta från skola.
På torsdag nästa vecka vill jag ha in alla Ipad. Se till att barnen inte glömmer dem hemma.

Jag återkommer till er med information angående Lucia den 13/12.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är det bara två dagar kvar innan vi skiljs åt… Det är otroligt hur fort tiden går! De flesta av eleverna har jag haft sedan åk ...