fredag 3 februari 2017

Hej på er alla!

Ännu en vecka har passerat och vi har haft en bra vecka med massa rolig kunskap.
Torsdagen var det roligaste dagen för oss, vi var ute på vintervandring och eleverna skötte sig exemplariskt.

                    Följ med oss på äventyr!

Syfte och långsiktiga mål

Vilket syfte finns det med undervisningen?

Detta var fjärde dagen i äventyret för oss i årskurs 5, som gick ut på att eleverna skulle undersöka de processer som förändrar naturen. Dagen handlade om kretslopp, alltså hur materia cirkulerar i naturen. Som sagt, ingenting försvinner allt finns kvar.
Vintervandringen syftade till att eleverna utvecklar sina kunskaper om biologiska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att veta mer om sig själva och naturen.
 Genom vintervandringen fick eleverna möjlighet att ställa frågor om naturen och människan utifrån egna upplevelser och aktuella händelser.

Vilka förmågor utvecklade eleverna?
Biologi
  • använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet,
  • genomföra systematiska undersökningar i biologi, och
  • använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen, naturen och samhället.
Fysik
  • använda kunskaper i fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle,
  • använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället.
Kemi
  • använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan.
Idrott och hälsa
  • röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang,
  • genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer, och
  • förebygga risker vid fysisk aktivitet samt hantera nödsituationer på land och i vatten

Undervisning och konkreta mål

Kunna vad?

  • Uppleva livet i skogen på vintern
  • Exempel på olika djur och växter och deras anpassningar till vintern.
  • Uppleva vilka betingelser djur och växter lever under på vintern
  • Se på spår i snön och lära sig om hur dessa kan tolkas
  • Förstå hur fotosyntesen är en del av dagens lägereldar.
  • Klara av friluftsliv i kärvare klimat, hur kläder och beteende påverkar välmåendet
  • Kunna tända och hantera en lägereld på egen hand

 För mer information se aktuell arbetsschema för v.6.

Ha en trevlig helg önskar vi i klass 5a!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är det bara två dagar kvar innan vi skiljs åt… Det är otroligt hur fort tiden går! De flesta av eleverna har jag haft sedan åk ...