söndag 19 februari 2017

    Arbetsschema för vecka 8

Planera i din veckoplanering din vecka utifrån arbetsschemat.


Ämne
Klart
Förmåga
Målen!
Hjälp av Efi
Läxa beroende på arbetsinsats
Matematik/Kap.4  Koordinatsystem och proportionalitet.

Tallinjen

Jämföra negativa tal

Fråga om du inte förstår!!!!




Utmaningar/Välj bland förmågorna

Ord &begrepp

Träna metod

Problemlösning- behöver tränas mer

Spela kommunicera

Mål för kapitel 4

Negativa tal

Koordinatsystem

Proportionella samband

Proportionalitet som graf

Jobba hemma minst en sida i matteboken.

Läxa 10: Negativa tal, koordinatsystem

Svenska

Fånga förmågan!

Vara källkritisk.

Hur gick det med din argumenterade text om straff i Sverige?

Var det lätt/svårt att leta efter pålitliga källor?

Självskattning: Vad behöver du bli bättre på?

Extra: Tummen upp

Pjäsen -Skönlitterär text



Lgr11: Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då välutvecklade resonemang om informationens användbarhet.   

Eleven läser skönlitteratur för barn & ungdomar med flyt genom att använda lässtrategier  på ett i huvudsak fungerade sätt.

Eleven visar grundläggande läsförståelse genom att kommentera centrala delar med viss koppling till sammanhanget.

Eleven tolkar och för enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk utifrån egna erfarenheter.

Eleven beskriver sin upplevelse av läsningen på ett enkelt sätt.  
Kan du?



SO/Historia/Geografi om Norden. 

Medeltiden/Hur folk levde

Norden blir ett rike

Kalmarunionen

Viktiga gestalter under  medeltiden: Drottning Margareta

Geografi om Norden

Nordens länder

Sapmi- ett land i andra länder

Historia/Lgr.11
Använda en historisk referensram: tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer

Konsekvenser samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar

Beskriva, förklara och se samband
utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor
Använda historiskt källmaterial: granska, tolka och värdera källor

Geografi/ tre kunskapsområden som vi ska jobba med.

Livsmiljöer

Geografins metoder, begrepp och arbetssätt

Miljö, människor och hållbarhetsfrågor
Efis matris

NO / Kap.6 Kust och hav

Östersjön

Medelhavet

Framtiden
Du ska kunna:

Berätta varför haven är så viktiga för livet på jorden.

Förklara hur växter och djur har anpassat sig till ett liv i havet och vid kusten.

Veta vad som gör Östersjön speciellt  som hav.

Berätta om några skillnader mellan Östersjön och Medelhavet.

Ge exempel på människan påverkar haven.

Öva på begreppen på s. 117 i grundboken.
Engelska/Jobba med boken happy samt workbook.

Vi läser och översätter Soup and Farls

Förberedelse inför kunskapskollen v.8

Läs igenom målen

Öva på det som du känner dig osäker på med hjälp av en lärkompis.
Jag förstår och kan läsa minst en av texterna på Unit 5 Ireland

Jag kan minst 6 ord om natur/landskap

Jag förstår hörövningen

Jag förstår när någon beskriver hur landskapet ser ut

Jag vet hur jag använder don´t / doesn´t

Jag kan förklara vad jag tycker om och vad jag inte tycker om

Jag känner till något om Irland


Glöm inte att fortsätta träna extra på två oregelbundna verb i veckan.

Veckans ord på torsdag den 23/02 s.36-37.


Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu är det bara två dagar kvar innan vi skiljs åt… Det är otroligt hur fort tiden går! De flesta av eleverna har jag haft sedan åk ...