Sedan vecka 3 började vi arbeta med historia ämnet och
medeltiden. Det har varit ett intressant område att arbeta med tillsammans med
eleverna.
Vi startade vår resa med att studera hur folk levde i
Norden och avslutade med att läsa hur kungarna la ny grund för att få ett mer
ordnat land. Jag förberedde en LPP samt en matris för eleverna där det tydligt
framgår vad de förväntas kunna.
Vecka 11 kommer vi att börja jobba med digitalt
berättande där eleverna i grupper/ EPA ska förbereda en presentation om
medeltiden. Vi kommer sedan att avsluta med en kunskapskoll och eleverna ska
göra en självskattning. Genom självskattningen blir eleverna mer delaktiga i
sitt eget lärande, det handlar ju om lärandet i egna händer.
Lokal
pedagogisk planering
Ämne/arbetsområde:
So , historia: Medeltiden
Årskurs
5
Beskrivning
av arbete.
Under vårterminen 2017 och cirka 10 veckor framåt med
start v.3 kommer vi att arbeta med medeltiden. Vi startar vår resa med att
studera hur folk levde i Norden. Mycket kommer under detta arbete att handla om
makt och därför startar vi med att studera ståndssamhället innan vi sedan tar
reda på kyrkan & klostrens makt. Vi tar oss vidare med att undersöka adel
och Hansans makt innan vi avslutar med att se vad det innebar att var kung
under Medeltiden. Vi avslutar med att se hur kungarna lägger ny grund för att
få ett mer ordnat land innan vi hamnar i en union.
LGR
11
Syfte
Kopplingar
till läroplan
Syfte:
kunna använda en historisk referensram som innefattar olika
tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och
utvecklingslinjer,
Syfte: kunna använda historiska begrepp för att analysera hur historisk
kunskap ordnas, skapas och används.
För
att lära dig det här kommer vi att:
- Läsa
historia boken och sammanfatta texterna efter egen förmåga.
- Vi
kommer jobba efter gemensamma arbeten i helklass.
- Enklare
rutinuppgifter i bok.
- Uppgifter
kopplade till vardagen.
- Se
olika kortfilmer om medeltiden.
Elevdel
Mål
för arbetsområdet
Du
ska:
Veta hur människor levde på medeltiden och kunna
jämföra att vara barn, man och kvinna då och nu.
Kunna de fyra stånden, adel, präster, borgare och
bönder samt deras roller och rättigheter i det medeltida samhället.
- Kunna något om medeltida lagar och straff.
- Veta vad Hansan var och vilken betydelse den fick för Nordens länder.
- Veta vilka länder man handlade med under medeltiden och vilka varor man köpte och sålde,
- Veta på vilka sätt människor och varor färdades,
- Veta hur de nordiska länderna bildades
- Veta att kristendomen kom till Norden och hur den förändrade människorna som levde här.
- Veta vem Heliga Birgitta, Drottning Margaretha, Birger Jarl och hans söner var samt kunna berätta fakta om deras liv.
- Veta hur Pesten spreds
- Veta hur man försökte bota sjukdomar på Medeltiden.
- Veta vad ett kloster är samt dess roll i samhället.
- Veta när Stockholms blodbad var samt orsakerna till detta.
Förmågor
som ska tränas
Jag
kommer att bedöma din förmåga……
- Att läsa och förstå faktatexter om Medeltiden.
- Att göra jämförelser mellan medeltiden och nu, likheter och skillnader i levnadsvillkor.
- Att muntligt presentera något om Medeltiden.
- Att lyssna på andra.
- Hur du arbetar på lektionerna, både enskilt, i par och i grupp.
- Hur du utför dina arbetsuppgifter.
- Hur delaktig du är i diskussioner och samtal och hur du uttrycker dina åsikter.
- Hur du sammanställer och skriver faktatext och vilka strategier du använder för att göra detta.
- Att kunna använda historiska begrepp
Vi jobbar med regler och lagar om arbete.
Vi har lärt oss massor med nya ord och begrepp.
Vi pratade även om demonstrationer på första maj och dess betydelse för oss.
Vi diskuterade om framtida jobb och utvecklingen i arbetsmarknaden.
Eleverna diskuterade om deras drömjobb.
Miriam i klass 5:a skriver följande:
- Jag vill en politiker eller ekonom.
Ämnet samhällskunskap är indelat i olika ämnen som handlar om vårt samhälle och världen som den ser ut idag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar