I svenska har vi jobbat med informationssökning och källkritik, gått igenom vad en förstahands och andrahandskälla är och dem viktigaste frågorna man alltid ska ställa för att se om en källa är trovärdigt och användbar.
Vi har även haft diktering och jag har nu bestämt mig att vi ska minst en gång i veckan ha det.
Eleverna har fått ge varandra respons vilket alla tycker är mycket givande.
Jag gjorde även en
sammankoppling till historia där
eleverna fick resonera över en källa som kräver att man är extra källkritisk. Bland
annat heliga Birgittas texter om kung Magnus Eriksson, eftersom hon var Magnus allra argaste motståndare.
Jag är väldigt imponerad av hur eleverna tänker, majoriteten
har verkligen förstått hur man går till väga för att söka information och vad källkritik är.
Viktigt:
En stor del av våran vardag spenderar vi genom att prata om
förmågor, både sociala förmågor samt kunskapsmässiga förmågor som jag kallar
dessa.
En utav dessa är struktur. Eleverna har börjat bli bättre men jag känner
att även ni föräldrar kan bidra genom att ge eleverna små uppgifter de kan göra hemma.
Det kan vara allt från att städa sitt rum, kasta soppor och m.m. Eleverna
behöver känna sig extra självständiga samtidigt som det innebär större ansvar
om sina egna och andras saker.
För mer information läs aktuellt arbetsschema för vecka 7.
Ha en trevligt helg allihopa!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar