Nu är det bara två veckor kvar fram till höstlovet. Det är
skrämmande hur fort tiden går. Vecka 45, alltså veckan efter lovet börjar vi
med de nationella proven, därför är det extra viktigt att eleverna effektivt jobbar
och känner att de lyckas med deras uppsatta mål.
Vecka 41 har varit en bra vecka, väldigt mycket som vi
missade fick vi ta om och jobba klart med.
I svenska jobbade vi med att skriva en gemensam
skräcknovell med hjälp av ett berättelseansikte som är en tankekarta i form av
ett ansikte som hjälper eleverna att planera skrivandet av sina berättelser. Våran
text fick hetta Bakom dörren.
Fråga gärna era barn om våran skräcknovell och be de berätta för er vad den handlar om,på
det sättet hjälper ni de att öva sin förmåga att samtala och förklara det de
jobbar med i skolan.
Nästa steg blir att eleverna ska skriva en egen
skräcknovell som de ska sedan redovisa i klassen. Att jobba utifrån
cirkelmodellen har varit väldigt givande för alla.
I matematik bestämde jag mig att avsluta med kapitel 1 de
fyra räknesätten. Vi kan inte jobba med ett kapitel i två månader. Jag har ju
tidigare nämnt att man inte behöver jobba med alla uppgifter på vartenda sidan
i boken utan jobba med det som man känner sig osäker med.
I torsdags avslutade vi med test på kapitel 1 och sedan
diskussioner i olika grupper. Eleverna fick diskutera alla uppgifter och delge
varandra deras tankar och idéer. Det var bra att alla fick visa hur de tänkte
runt de olika uppgifterna samtidigt som elever som hade svårt fick ta del av
andras kunskaper och tänkande. Sist blev det diskussion i helklass och eleverna
fick visa olika strategier och metoder på tavlan kring problemlösningar. Det finns en del elever som hade svårt med förhöret och behöver träna extra mycket på
det som inte gick bra. Be era barn visa er provet.
I engelska fortsätter eleverna med sina filmer. Däremot fick
alla en varning och jag bestämde mig för att stänga av kameran på alla
elevernas Ipad då några har börjat med att ta bilder på sina kamrater och sedan
skicka till varandra under lektionstid. Som ni förstår kan de inte använda Ipaden
för att arbeta med det de behöver om de inte ta ansvaret över sina handlingar. Jag
önskar mig att ni föräldrar pratar med era barn och påminner de att det är ett
måste att följa skolans regler.
I SO har Mikael och jag gått igenom en ny uppgift som går
ut på att eleverna ska träna sin förmåga att resonera i olika led om orsaker
och konsekvenser under stormaktstiden. Onsdagen var en bra dag då jag hade en till
genomgång om hur man gör när man resonerar och vi avslutade med att eleverna resonerade
över några orsaker och deras följder under stormaktstiden.
I NO har eleverna jobbat med uppdrag 5: Hur påverkar last? De studerade hur ett
fordons läge och rörelse ändrades när man lastade det med olika vikt.
Viktigt:
Glöm ej simskolan varje torsdag, alla elever som ska simma
på torsdagar måste ha simkläder med sig. De eleverna som inte simmade i måndags
fick simma i torsdags istället. Kom ihåg att era barn måste kunna simma för att
få betyg i ämnet idrott i åk 6.
Föräldrar, prata med era barn om reglerna i skolan. Alla måste
ut till skolgården när det är rast och inte gömma sig inomhus. Det är absolut
inte tillåtet att ta bilder på varandra och skicka runt, man kan man bli av med
Ipaden.
Efter varje avslutad dag i skolan ska alla elever som inte har fritids
lämna skolan, ingen får vistas på skolgården.
Eleverna som ligger efter i matte men även de som inte gör
det får gärna jobba matte hemma. Ha koll på era barn, fråga gärna de vad de har
lärt sig, låt de berätta.
Viktigt med närvaron, man ska bara vara borta om man är
sjuk eller har något viktigt mötte som bland annat läkartid. Jag får ibland höra att visa elever stannar hemma fast de inte är sjuka.
Spela för man göra under
helgerna om ni föräldrar tillåter era barn att göra det. Det finns varken tid
att slösa eller förlora, era barn går i åk 6, alla måste förstå allvaret av att gå i skolan för sitt eget bästa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar