Vecka 40 har varit en väldigt bra vecka med mycket arbete i
grupper.
Vi startade upp veckan med matematik och fokus på den muntliga
progressionen. Detta innebär att eleverna tränade sin förmåga att kunna
resonera över och förklara hur de går till väga när de löser en problemlösning,
samt använda sig utav kapitlets ämnesspecifika ord och begrepp.
I små grupper om 4–5 elever började vi med att alla skulle
enskilt tänka tyst på alla begrepp som kapitel 1 de fyra räknesätten handlar
om. Sedan fick eleverna fyra minuter att diskutera gemensamt och delge varandra
sina kunskaper.
När alla blev klara skrev vi upp alla begrepp samt
uttrycksformer på tavlan och diskuterade i helklass.
Sedan tilldelades varje grupp en problemlösning som de skulle
arbeta med. Med det ville jag se att eleverna använde sig av de ämnesspecifika
ord och begrepp, kunde redovisa sina lösningar med hjälp av olika
uttrycksformer som bland annat symboler och bilder och förstod vilka strategier
de behövde utveckla för att sedan kunna formulera egna problemlösningar som de sist
skulle redovisa inför klassen.
Samma sak skulle ske med elevernas egna problemlösningar. Varje
grupp fick i uppdrag att byta problemlösning med en annan grupp och det var
väldigt bra då de fick lösa varandras problemlösningar. Alla är inte klara
vilket innebär en fortsatt arbete med problemlösningar under vecka 41.
Jag tycker att det är
jätteviktig att eleverna jobbar i grupper då de flesta oftast stöttar på att kunna
muntligt förklara med ord hur de tänker.
Annars fortsätter alla jobba med boken utifrån nivån och jag
känner att det är nu dags att avsluta med kapitel 1.
Det är bra om ni föräldrar har koll på var era barn ligger i
matteboken. Fråga gärna de vad de har lärt sig och be de visa er vad de jobbar
med.
I svenska har vi börjat jobba med argumenterade texter.
Carina Sterby vår sva lärare har varit med och startat själva lektionen i
tisdags. Hon delade upp eleverna i olika grupper och de fick argumentera med
varandra utifrån något eleverna tycker om. På det sättet tränade eleverna sin
förmåga att argumentera med varandra. Carina Sterby kommer att var hos oss
under en hel del lektioner och under vecka 41 fortsätter vi med de argumenterade
texter.
I SO har eleverna arbetat med 4 olika typer av texter om stormaktstiden
och sedan svarat på olika frågor kopplade till de olika texterna. Både Mikael
och jag gick igenom matrisen och de konkretiserade målen för betyg E, C och A. De
har även haft prov om stormaktstiden och det ska bli jätteintressant att få se
hur det har gått.
I NO har eleverna jobbat med gravitation och Newtons tre
lagar.
I engelska har eleverna haft grammatik förhör. Efter det
fick eleverna arbeta i grupper med det som inte gick bra på förhöret.
Viktigt:
Under vecka 41 har eleverna inga idrottslektioner då det är
simning för alla.
Åk 6 simmar på måndag (9/11) 12:30-13:30 och 13.30-14.30.
Jag vill uppmärksamma er föräldrar om att det finns en del
barn som inte går ut när de har rast utan springer inomhus och gömmer sig på
toaletterna. Viktigt att alla är ute.
Med vänliga hälsningar
Efi
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar