Vi har haft väldigt bra lektioner både individuellt och i
grupper.
I svenska fick eleverna skriva klart sina skräcknoveller och
nästan alla redovisade för klassen.
Vilka duktiga författare alla är! Jag fick rysningar i hela
kroppen av att lyssna när de läste sina texter.
Visst, så finns det en del som behöver omarbetas men alla är
jätteduktiga av att följa den röda tråden.
I tisdags fick vi även besök av Carina Sterby vår SVA-lärare
och eleverna fick fortsätta arbeta vidare med argumenterande texter. Vi tycker
att eleverna jobbar väldigt bra i sina grupper och är duktiga på att bemöta
varandras åsikter.
I matematik började vi med kapitel 2 Skala, volym och cirkeln.
Alla elever fick göra en mattekoll och berätta lite kort om det de tidigare kunde.
Vi fortsatte med en genomgång om skala och jag gick igenom målen för
eleverna. Vi avslutade lektionen med
grupparbete och redovisningar på tavlan.
I tisdags delade jag och Carina upp eleverna i olika grupper.
Carina visade upp en metod som alla elever bör kunna för att jobba med
problemlösningar. Alla elever fick ett
uppdrag, två elever fick läsa upp en problemlösning, en elev fick rita något
som passade ihop med problemlösningen och en elev löste problemlösningen på
tavlan så att alla andra skulle ta del av varandras tänkande.
Det gav ju väldigt mycket tillbaks och alla fick ta del av
varandras strategier.
Under SO lektionen fick eleverna tillbaks sina tester och
fick i uppdrag av Micke att göra en självskattning. Vi avslutade stormaktstiden med en repetition
och eleverna tilldelades sina betyg.
Under två lektionstillfällen i onsdags och torsdags startade
vi upp med en ny tidsperiod i historia, nämligen Frihetstiden.
Vi tittade på Mickaels
genomgång på youtube och även läste i historia boken. Vi avslutade lektionen
med att sammanfatta det vi lärde oss om frihetstiden och den gustavianska
tiden samt en frågesport.
Idag fredag, delade Mikael
upp eleverna i olika grupper utifrån deras provresultat. En del elever fick
några frågor att jobba enskilt med i en kvart. Sedan fick eleverna jobba i par
och resonera över deras svar.
Resten av eleverna fick repetera några viktiga saker som de
hade svårt med om stormaktstiden.
Sedan fick eleverna läsa om viktiga personer
under frihetstiden och även skriva ner information om dessa som de sedan skulle
använda för att skriva en faktatext om personerna.
I engelska avslutade eleverna deras grammatikfilmer och nästa
vecka kommer en del elever att redovisa.
Vi avslutade veckan med en utvärdering där eleverna fick berätta hur det hade gått. Alla hade väldigt bra saker att säga om.
Viktigt:
Jag ser fortfarande en del elever som stannar kvar efter
skolan och vistas på skolgården. Inte ok!
Föräldrar, glöm inte att sjukanmäla era barn för varje dag
de blir borta från skola.
Glöm ej att det är simskola varje torsdag för de elever som inte kan simma.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar