Arbetsschema för
vecka 19
Planera i din
veckoplanering din vecka utifrån arbetsschemat.
Ämne
|
Klart
|
Förmåga
Målen!
|
Hjälp av Efi
|
Läxa beroende på arbetsinsats
|
Matematik
Kap.5
Beräkningar decimaltal och problemlösning
Kunskapskoll
på kap.1-5 på onsdag den 10/05
Fråga
om du inte förstår!!!!
|
|
Utmaningar/Välj
bland förmågorna
Ord &begrepp
Träna metod
Problemlösning- behöver
tränas mer
Spela kommunicera
Mål för kapitel 5
huvudräkning med tal i decimalform
överslagsberäkning med tal i decimalform
skriftliga räknemetoder med tal i decimalform
olika problemlösningsmetoder
att formulera egna
problem
|
|
Jobba hemma minst en sida i matteboken.
|
Svenska
Fånga
förmågan!
Vi
fortsätter med våra redovisningar.
Vi
går igenom och läser kunskapskravet. Vad måste vi utveckla för strategier när
det gäller att skriva olika slags texter?
Tummen upp
Cykeltider-Tidningsartikel
|
|
Lgr11:
Eleven kan skriva olika slags texter med tydligt
innehåll och välfungerande struktur samt god språkvariation (…) Eleven kan
söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor
och för då välutvecklade resonemang om informationens användbarhet.
Sammanställningarna innehåller
välutvecklade beskrivningar, egna formuleringar och god användning av
ämnesspecifika ord och begrepp.
Genom att kombinera text med olika estetiska
uttryck så att de samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan
eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
|
|
|
SO/ /Geografi om Norden & världen.
Kunskapskoll om norden på fredag
den 12/05. Vad kan du?
Geografi om världen- De
7 världsdelarna.
|
|
Geografi/ tre kunskapsområden som vi
ska jobba med.
Livsmiljöer.
Geografins metoder, begrepp och arbetssätt.
Miljö, människor och hållbarhetsfrågor.
|
|
|
NO / NTA-Kemiförsök
Uppdrag 6-7 & 8 testa med ättika, jod och
rödkålssaft.
Vad händer med de olika blandningarna?
|
|
Du ska kunna: ge exempel på vad vi
behöver energi till.
Förklara atomernas kretslopp och vad
som menas med att ingenting försvinner, allt finns kvar.
Ge exempel på några grundämnen.
Berätta om ämnens tre faser.
Ge exempel på en kemisk reaktion.
Ge exempel på ämnen som an lösas i vatten.
Ge exempel på några basiska och några sura
ämnen.
Veta hur människan påverkar miljön med
kemiska ämnen.
Ge exempel på hur kunskaper i kemi kan
lösa problem.
Berätta vad som händer med vårt avfall
och våra sopor och ge exempel på hur vi kan ta hand om dem.
|
|
|
Engelska/Jobba med boken happy samt workbook.
Måndag: Lektion med Carina.
Tisdag &
Torsdag:Unit 7 New York/ Guide to the Best of NY
Exempel på fraser och
ord du lär dig: reseord
tex. I called a cab. I`ve booked a flight. I`ve checked my
passport. Räkneord tex. third Avenue, 29th Street.
Grammatik du lär dig: Regelbudna
verb slutar med ed:walked,talked,opened,listened,wanted,looked,stopped,needed,smiled,called,painted.
Läs
igenom målen
|
|
Jag förstår och kan läsa minst en av texterna i unit
7 New York.
Jag förstår hörövningen.
Jag kan använda mig av regelbundna verb korrekt.
Jag kan ordningstalen 1-20.
Jag kan minst
20 verb och vet hur man böjer dem.
Jag känner till något om New York.
|
|
Lycka till!!
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar