Arbetsschema för
vecka 18
Planera i din
veckoplanering din vecka utifrån arbetsschemat.
Ämne
|
Klart
|
Förmåga
Målen!
|
Hjälp av Efi
|
Läxa beroende på arbetsinsats
|
Matematik
Kap.5
Beräkningar decimaltal och problemlösning
Fortsätt
jobba med problemlösningar.
Se
till att läsa och förstå problemet. Sedan träna på de olika
problemlösningsmetoder.
Vilka
är de?
Fråga
om du inte förstår!!!!
|
|
Utmaningar/Välj
bland förmågorna
Ord &begrepp
Träna metod
Problemlösning- behöver
tränas mer
Spela kommunicera
Mål för kapitel 5
huvudräkning med tal i decimalform
överslagsberäkning med tal i decimalform
skriftliga räknemetoder med tal i decimalform
olika problemlösningsmetoder
att formulera egna problem
|
|
Jobba hemma minst en sida i matteboken.
|
Svenska
Fånga
förmågan!
Skicka
in din faktatext på Showbie.
Redovisa
och få respons.
Argumentera om varför just din cykel är bäst.
( Bli en skicklig retoriker)
Få respons!
|
|
Lgr11:
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter
för barn och ungdomar med mycket god flyt genom att använda lässtrategier på
ett ändamålsenligt och effektivt sätt.
Genom att göra välutvecklade
sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med
god koppling till sammanhanget visar elever mycket god läsförståelse.
|
|
|
SO/ Historia/Geografi om Norden &
världen.
Liten kunskapskoll om medeltiden.
Vad kan du?
Geografi om världen-
Hållbar framtid.
|
|
Historia/Lgr.11
Använda en historisk referensram: tolkningar av
tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer.
Konsekvenser samhällsförändringar och människors
levnadsvillkor och handlingar.
Beskriva, förklara och se samband.
Utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration,
politik och levnadsvillkor.
Använda historiskt källmaterial: granska, tolka och
värdera källor.
Geografi/ tre kunskapsområden som vi
ska jobba med.
Livsmiljöer.
Geografins metoder, begrepp och arbetssätt.
Miljö, människor och hållbarhetsfrågor.
|
Efis matris
& LPP
|
|
NO / NTA-Kemiförsök
Uppdrag 5: Kristaller
Vad består kristallerna av?
|
|
Du ska kunna: ge exempel på vad vi
behöver energi till.
Förklara atomernas kretslopp och vad
som menas med att ingenting försvinner, allt finns kvar.
Ge exempel på några grundämnen.
Berätta om ämnens tre faser.
Ge exempel på en kemisk reaktion.
Ge exempel på ämnen som an lösas i vatten.
Ge exempel på några basiska och några sura
ämnen.
Veta hur människan påverkar miljön med
kemiska ämnen.
Ge exempel på hur kunskaper i kemi kan
lösa problem.
Berätta vad som händer med vårt avfall
och våra sopor och ge exempel på hur vi kan ta hand om dem.
|
|
|
Engelska/Jobba med boken happy samt workbook.
Unit 7 New York/ New York, here I Come.
Exempel på fraser och ord du lär dig: reseord tex. I
called a cab. I`ve booked a flight. I`ve checked my passport. Räkneord tex.
third Avenue, 29th Street.
Grammatik du lär dig: Regelbudna
verb slutar med ed:walked,talked,opened,listened,wanted,looked,stopped,needed,smiled,called,painted.
Läs
igenom målen
|
|
Jag förstår och kan läsa minst en av texterna i unit
7 New York.
Jag förstår hörövningen.
Jag kan använda mig av regelbudna verb korrekt.
Jag kan ordningstalen 1-20.
Jag kan minst
20 verb och vet hur man böjer dem.
Jag känner till något om New York.
|
|
Lycka till!!
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar