Vecka 15 har varit en kort vecka med fokus på nationella prov i
matematik.
Vi har även hunnit arbeta med en hel del på No och svenska.
I svenska har båda klasserna i åk 6 arbetat med läsförståelse av
olika typer av texter, bland annat sakprosa och skönlitterära texter. Vi började med att jag först läste texterna för
dem, sedan fick eleverna läsa enskilt och därefter arbeta i par där de fick
återberätta och sammanfatta texterna för varandra.
Jag valde ut fyra elever som redovisade sina texter för hela
klassen och det på grund av att en del elever har lite svårt att se skillnaden
mellan en sammanfattning och en återberättande. Vi fortsatte lektionen med individuellt arbete
där eleverna fick svara på frågor kopplade till de två texterna.
Vi avslutade med gemensamt genomgång av frågorna samt hur
eleverna skulle bedömas enligt deras svar då båda texterna var exempel på gamla
nationella prov i svenska. Det var en väldigt lyckad och givande lektion för
alla där eleverna fick träna på olika förmågor och reflektera över sina svar.
På No läste vi om avstånd, om ljusets hastighet/ljusår samt
årstider och eleverna fick arbeta med instuderingsfrågor kopplade till
universum. Under vecka 16 kommer åk 6b arbeta med det och målet är att vi ska bli
klara med universum. Vi kommer att avsluta med en kunskapskoll. Sedan kommer vi
att börja arbeta med teknik.
I engelska har eleverna fått träna inför nationella prov som
blir i maj.
Viktigt:
Den 17/04 är jag/Efi på sambedömning av nationella prov, det
blir en vanlig skoldag för eleverna.
Den 19/04 har vi aktivitetsdag mellan kl.08.30-12.00. Det vore
bra med en vattenflaska och smörgås om det så önskas annars grillar vi och äter
korv ute i skogen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar