Arbetsschema för
vecka 16
Planera i din
veckoplanering din vecka utifrån arbetsschemat.
Ämne
|
Klart
|
Förmåga
Målen!
|
Hjälp av Efi
|
Läxa beroende på arbetsinsats
|
Matematik
Kap.5
Beräkningar decimaltal och problemlösning
Överslagsberäkning
och uppställning med division.
Fråga
om du inte förstår!!!!
|
|
Utmaningar/Välj
bland förmågorna
Ord &begrepp
Träna metod
Problemlösning- behöver
tränas mer
Spela kommunicera
Mål för kapitel 5
huvudräkning med tal i decimalform
överslagsberäkning med tal i
decimalform
skriftliga räknemetoder med tal i
decimalform
olika problemlösningsmetoder
att formulera egna problem
|
|
Jobba hemma minst en sida i matteboken.
|
Svenska
Fånga
förmågan!
Källan-
välj en faktatext och undersök den.
Extra: Tummen upp
Läs texten där vill jag vara som en kompis har skrivit i sitt
eget häfte.
Fundera över vad du tycker om texten och ge respons.
|
|
Lgr11:
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter
för barn och ungdomar med mycket god flyt genom att använda lässtrategier på
ett ändamålsenligt och effektivt sätt.
Genom att göra välutvecklade
sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med
god koppling till sammanhanget visar elever mycket god läsförståelse.
|
|
|
SO/Historia/Geografi om Norden. Medeltiden
Vi avslutar våra digitala
berättelser och börjar redovisar.
Geografi om Norden
Nordens länder- Hållbar framtid
|
|
Historia/Lgr.11
Använda en historisk referensram: tolkningar av
tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer.
Konsekvenser samhällsförändringar och människors
levnadsvillkor och handlingar.
Beskriva, förklara och se samband.
Utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration,
politik och levnadsvillkor.
Använda historiskt källmaterial: granska, tolka och
värdera källor.
Geografi/ tre kunskapsområden som vi
ska jobba med.
Livsmiljöer.
Geografins metoder, begrepp och arbetssätt.
Miljö, människor och hållbarhetsfrågor.
|
Efis matris
& LPP
|
|
NO / NTA-Kemiförsök
Uppdrag 4: Blanda och filtrera
Går det att skilja pulver och vatten från varandra
igen om man har blandat dem?
Hur gick det med filtreringen?
Vad har du kommit
fram till?
Vilka nya ord och begrepp har du lärt dig?
|
|
Du ska kunna: ge exempel på vad vi
behöver energi till.
Förklara atomernas kretslopp och vad
som menas med att ingenting försvinner, allt finns kvar.
Ge exempel på några grundämnen.
Berätta om ämnens tre faser.
Ge exempel på en kemisk reaktion.
Ge exempel på ämnen som an lösas i vatten.
Ge exempel på några basiska och några sura
ämnen.
'
Veta hur människan påverkar miljön med
kemiska ämnen.
Ge exempel på hur kunskaper i kemi kan
lösa problem.
Berätta vad som händer med vårt avfall
och våra sopor och ge exempel på hur vi kan ta hand om dem.
|
|
|
Engelska/Jobba med boken happy samt workbook.
Unit 6 It´s in the stars
Exempel på fraser och ord du lär dig: rymdord tex space, rocket, launch,
orbit.
Grammatik du lär dig: Konstruktioner
med going to, will
Läs
igenom målen
|
|
Jag förstår och kan läsa minst en av texterna på
unit 6 Space.
Jag kan minst åtta ord som handlar om rymden.
Jag kan följa instruktioner.
Jag kan berätta om min hobby.
Jag förstår när någon berättar för mig vad de vill
bli när de har slutat skolan och kan berätta för någon annan vad jag vill
bli.
|
|
Extra – Rewrite
the story so that it will be a story about what`s going to happen instead of
a story about what has happened.
Lycka till!
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar